Leven als 'n Srilankaan - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van ilsestrijbos - WaarBenJij.nu Leven als 'n Srilankaan - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van ilsestrijbos - WaarBenJij.nu

Leven als 'n Srilankaan

Door: Ilse

21 April 2010 | Sri Lanka, Colombo

Nog steeds springlevend kunnen wij ons bezorgd thuisfront mededelen dat wij nog steeds geen rare ziektes te hebben opgelopen, de zon ons nog niet gestoken heeft, wij nog niet uitgedroogd zijn en nog steeds bijna altijd optimistisch zijn. Ach soms heb je even een momentje dat je alle Sri Lankanen in de allerhoogste boom in wenst; wanneer ze je weer naroepen, je uitlachen omdat je Engels in hun oren raar klinkt, je te veel geld af willen troggelen, blijkbaar over je hebben zitten roddelen wat niet eens waar blijkt te zijn, of wanneer ze je juist willen overbeschermen waardoor je het gevoel hebt dat je geen kant op kan. Maar gelukkig zijn die momenten van korte duur en proberen we ons te richten op de dingen die goed gaan en waar we wel van genieten.
Een ding is zeker; wanneer we over 6 weken terugkomen zullen we hele tevreden Nederlanders zijn (tot we de luxe weer gewend zijn waarschijnlijk). We zijn deze weken best wat barrières tegengekomen en die hebben we in mijn ogen best redelijk overleefd. Ik zal wat voorbeelden geven;

1) Alhoewel de thermometer op de weblog anders aangeeft is het hier overdag halverwege de 30 graden. Dit is normaal gesproken te doen wanneer je maar niet te actief bent en je niet op onze slaapkamer begeeft (aangezien het daar nog een paar graden warmer is). Ferdinant (de naam van onze verplaatsbare ventilator) is als een huisdier voor ons en wijkt geen moment van onze zij; wanneer wij naar buiten gaan, wanneer we aan de tafel zitten, altijd is Ferdinant daar. Maar Ferdinant is alleen nuttig … als er elektriciteit ja. En die liet ons deze week even in de steek. Afgezien van het feit dat onze laptop het dan ook niet doet, was de hitte nu wel het voornaamste probleem. De meeste voorkomende zin die Ernst Jan en ik die dag tegen elkaar zeiden was: Wat is het toch warm! PFFFFF!! En hopelijk is de stroom snel weer terug! Inmiddels is dat weer in orde en beseffen wij weer hoe afhankelijk en hoe blij we zijn met elektriciteit.

2) In Nederland is het al wel eens lastig om wat lekkers voor jezelf te koken, maar hier is het echt zoeken naar mogelijkheden. Zonder in handen te zijn van een oven, kant en klaar pakjes met sausjes en VERS vlees, en de aanwezigheid van hele gekke groentes, een veel te kleine koelkast, en maar twee kookpitjes is lekker koken lastig. In het begin aten we vooral gekookte aardappels met sperziebonen, hutspot zonder vlees, of we maakte zelf vegetarische pasta (wanneer de slechtafsluitbare blender de saus niet uitspuugde). Gelukkig hebben we niet veel later de rijstpakketjes ontdekt; in een in papier opgevouwen pakket van rijst met verschillende groentes, soms wat vis, en de keus uit kip of rundvlees is het een heel goed alternatief. Het is elke keer weer alsof je een cadeautje open maakt; steeds weer een verrassing wat er precies in zit. Chilli is het wel, maar als je maar genoeg bluswater naast je hebt staan is het goed te doen. En het kost ook haast niks, je bent nog geen euro kwijt. Verder eten we ’s morgens havermout en ’s avonds vaak brood met komkommer en tomaat, banaan, of tonijnsalade (blikvis met uitjes;-) maar best heel lekker hoor).

3) Inmiddels is het regenseizoen in Sri Lanka begonnen. Een beetje regen zijn we wel gewend vanuit thuis, maar 1 nacht is het zo losgebarsten dat we de volgende dag een grachtje om ons huis hadden staan. ’s Nachts is de regen ook niet aan ons voorbij gegaan, aangezien er nu net een lek in het dak moest zitten boven ons bed. Gelukkig viel het mee, met een handdoek in het midden zijn we redelijk droog gebleven. En het voordeel; je krijgt het hier nooit koud!

4) Met de vraag aan Ernst Jan over welke hindernissen we nog meer hebben beleefd; zegt hij ‘Elkaar’ met een knipoog. Wonder boven wonder gaat dit nog steeds heel goed. Tuurlijk loop je wel eens tegen elkaar aan, je zit gewoon ook 24 uur per dag op elkaars lip, je hebt geen eigen kamer, eigenlijk bijna geen eigen leven. Maar los van wat bekvechten zijn we nog steeds heel lief voor elkaar :D

Nu weer even genoeg opsommingen, want we hebben natuurlijk ook nog wel wat dingen gedaan afgelopen tijd.

Afgelopen week hebben we een ontmoeting gehad met een aantal Nederlanders die hier wonen en werken. De meesten werken bij de bouw van een nieuwe haven. Eerst hebben we de avond ingeluid met een heerlijk diner, waarna we bij Marleen en Frans Pieter thuis wat hebben gedronken en overnacht. Het was echt een hele geslaagde avond! ’s Ochtend heeft Marleen ons verwend met een ontbijt van BRUIN brood en hagelslag!, wat ontzettend jammie! Dat zal ook wel 1 van de eerste dingen zijn die ik in Nederland weer ga eten; een verse bruine boterham (van de bakker!) met kaas (van de kaasboer), en een boterham met hagelslag. Nu stop ik, want anders ga ik kwijlen :P

Gisteren hebben we ons visum in Colombo met een maand verlengd, waardoor we 1 juni zonder aanhoudingen het land uitkunnen en Nederland weer veilig in kunnen. We hadden ons voorbereid op een hele lange dag vol wachten, wachten en wachten (leesboeken, sudoku-puzzels, mp3 spelers; alles hadden we mee om de tijd door te komen). Maar we hebben veel geluk gehad; met de hulp van een vriend van een projectlid stonden we al na een uur weer met het begeerde veel te dure visum op de stoep. De man van de visumdienst heeft ons een ‘ vriendschappelijke’ behandeling gegeven; dat wil zeggen geen interview met moeilijke vragen en bovenal ons het hele lange wachten bespaard. Een hele opluchting voor ons dus!

Verder hebben Maartje en ik ons helemaal gestort op onze nieuwe hobby; rokjes shoppen. Het krioelt hier in de winkels van de leuke zomerse fleurige rokken die echt geen fluit kosten (3 a 4 euro). Ik heb er nu 3, dus het is nog te overzien. Ernst jan moet ook nog wat kleding kunnen meenemen in zijn koffer, zo ben ik dan ook nog wel! Binnenkort gaan Maartje en ik op jacht voor een sari, want dat is toch ook wel een heel leuk aandenken om te hebben.

Het is niet te geloven dat we nog maar 6 weken hebben voor we weer teruggaan. We gaan nog even goed van de laatste maand genieten! De laatste weken willen we in ieder geval nog even wat vakantie gaan houden en de tijd nemen om wat meer van het land te zien. Heel veel groetjes!

• 21 April 2010 - 13:35

Tamara.:

Pff ja, Als er iets is wat ik ook mis in Engeland dan is het kaas van de Kaasboer uit Wapenveld

• 21 April 2010 - 15:51

Derk Jan:

Ik kom net thuis van mijn werk. Even de mail checken voor het eten...Duurde wat langer omdat ik een "klaagzang" van Ilse en Ernst Jan zag en natuurlijk eerst moest lezen. Nog maar zes weken en dan moet je al weer terug. Je zult de mooie dingen blijven herinneren en die andere zaken zullen snel naar de achtergrond verdwijnen. Fijn dat het tussen jullie ook nog steeds goed gaat. Het lijkt me ook veel te warm om ruzie te maken!!
    Janny en ik vliegen volgende week naar Israel en zullen daar twee weken worden rondgeleid. Gisteren het eerste kaarsje op Ruth's taart uitgeblazen. Vorige week de verjaardagstaart van Linda, zittend in een stralend voorjaarszonnetje, voor de garage van huize Strijbos, verorberd. (Wat een volzin) Kortom; volhouden, genieten en vooral veilig thuiskomen

Liefs uit Heino

• 21 April 2010 - 20:06

Janny:

Als jullie weer thuis zijn kom je maar lekker een keer bij ons eten.
    Bedenk maar vast wat op het menu moet staan!
    veel liefs

• 23 April 2010 - 17:20

Marjolijn:

Hahah, zo gek waren die eindeloze roerbakgroentes van mij nog niet he;) Hele dikke knuffel voor jullie! (K)

• 23 April 2010 - 19:10

Jan H. En Toos:

Lieve kleinkinderen,

Eindelijk een reactie van ons. We waren een paar dagen op vacantie.
    Bij thuiskomst zagen we jullie reisverslag:"Leven als een Srilankaan". We zijn blij dat jullie toch wel een beetje naar huis verlangen. Wij verlangen naar jullie!.
    We begrijpen niet dat Ferdinant zo verheerlijkt wordt. We denken steeds dat de temperatuur daar nu ligt tussen 14 en 19 graden. Blijkbaar is de werkelijkheid anders.
    Hebben jullie ook foto's ontvangen van "de gezinsuitbreiding" bij Janny en Derk Jan ?.
    Wij sturen binnenkort weer een e-mail.
    Eerst wordt maandag onze ceder gerooid. Dat is een hele klus !!

Hartelijke groeten en veel liefs van ons.

• 27 April 2010 - 18:18

Matti:

Hey EJ en Ilse!

Jullie beschrijven het weer eens heel fraai. Daar zit wel wat schrijverstalent achter. Misschien kunnen jullie een boek schrijven als jullie thuis zijn. Met alle obstakels en onmogelijkheden van het Sri Lanka.
    Geniet van jullie laatste weken, 't is om voordat je het weet. Zet em op en maak er nog wat van!
    Mazzel! Matti

• 04 Mei 2010 - 12:54

Fam. Vels:

Dank je wel voor de leuke fot kaart van jullie, heel erg leuk

• 09 Mei 2010 - 14:37

Hilde & Anton:

Hey EJ en Ilse!

We hebben jullie kaartje gehad, erg leuk!
    Geniet nog van de tijd daar en tot snel!

Groetjes Hilde en Anton